Ring oss på 076-030 85 05

Så arbetar vi

Vår pedagogik och
våra metoder

Den välfungerande familjen

Vi arbetar utifrån den välfungerande familjen tillsammans med teorierna traumamedveten omsorg och lågaffektivt bemötande. Det innebär att vi möter varje ungdom med respekt, förståelse och empati. Grundpelarna som vi tagit med oss från den välfungerande familjen är:

Trygghet och anknytning

Vi erbjuder en välplanerad och stödjande miljö med trygga vuxna där förtroendefulla, positiva relationer kan växa.

Struktur och rutiner

Vi har vardagsrutiner och strukturer som ger stabilitet och förutsägbarhet. Det hjälper också ungdomarna att organisera sina liv.

Positiv kommunikation

Vi är lyhörda för varandras behov och känslor och vi har en öppen och stödjande kommunikation.

Utbildning och färdighetsutveckling

Alla som bor hos oss har eller motiveras till en sysselsättning. Har du ingen vid placeringstillfället hjälper vi dig att hitta en, till exempel skola, praktik, lärlingsplats eller jobb. Hos oss lär du dig även viktiga vardagsfärdigheter som matlagning, tvätt, städning och hushållsekonomi. Saknar du daglig sysselsättning lägger vi extra fokus på dessa områden. Allt för att stärka din väg mot ett självständigt liv.

Känslomässigt stöd

Vi stöttar ungdomarna i deras känslomässiga hälsa på så sätt att vi hjälper till att identifiera, sätta ord på och uttrycka olika känslor samt hitta strategier för att hantera dem. Vid behov erbjuder vi extern psykoterapi.

Våra metoder

Vi arbetar utifrån den välfungerande familjen tillsammans med teorierna som beskrivs nedan:

  • Traumamedveten omsorg: Förståelse för hur trauma påverkar barn och hur man skapar trygghet.

  • Lågaffektivt bemötande: Att hantera konflikter och känslor med lugn och respekt.

  • Teckenekonomi: Ett sätt att motivera positiva beteenden genom att ge belöningar för önskade handlingar.

 

SBK-modellen:

SBK-modellen är ett verktyg för att analysera beteenden och deras orsaker samt för att utveckla strategier för att främja önskade beteenden och minska oönskade beteenden. Detta görs genom att bryta ner beteendet i tre delar; Situation, Beteende och Konsekvens.

Situation

Detta avser den inledande händelsen eller omständigheten som utlöser eller aktiverar ett specifikt beteende. Situationsfaktorer kan vara allt från yttre stimuli eller inre känslor eller tankar som påverkar en person.

Beteende

Detta är det faktiska beteendet som individen uppvisar som svar på den givna situationen. Beteendet är det observerbara och mätbara resultatet av hur personen hanterar eller reagerar på situationen.

Konsekvens

Konsekvenser är resultatet eller reaktionen som följer efter ett beteende. De kan vara positiva eller negativa och påverkar hur sannolikt det är att beteendet upprepas. Positiva konsekvenser ökar sannolikheten, medan negativa minskar den.

Mentaliseringshöjande metoder

De vi arbetar med har ofta svårt att förstå sina egna och andras känslor. Det kan leda till konflikter och problem i vardagen. Vi jobbar därför med metoder som hjälper dem att förstå sig själva och hur de påverkar och påverkas av andra. Modellerna syftar till att hjälpa ungdomarna utveckla sina förmågor till självreglering, öka deras förmåga till mentalisering och utveckla positiva beteendemönster. 

Stoppljusmetoden

Röd-gul-grönt stoppljus är en teknik där metaforen till stoppljus är ett stöd i graderingen av individens egna känslor.

Modellering: Vi visar vägen

Modellering betyder att personalen visar hur man kan bete sig i olika situationer istället för att bara berätta det. Behandlingspersonalen visar i vardagliga situationer hur man kan:

  • Samarbeta

  • Kommunicera lugnt

  • Hantera utmaningar

Exempel: På gymmet, under en utflykt eller i mataffären.
Genom att ”göra tillsammans” lär sig ungdomarna nya färdigheter direkt i vardagen.